Villkor

Allmänna villkor:
Alla varor förblir Värkbutikens egendom till dess full betalning kommit företaget tillhanda. Företagets registrerade namn hos Bolagsverket är Mari Karlsson, enskild firma.
Vår policy beträffande bedrägerier är att alla bedrägerier eller försök till bedrägerier polisanmäls. Vi förbehåller oss även rätten att häva köpet om detta misstänks eller befaras.

Personuppgifter
Vi hanterar personuppgifter enligt gällande lagstiftning dvs. GDPR. Så här hanterar Värkbutiken.se dina personuppgifter:

Vilken typ av personuppgifter behandlar vi om dig?

De uppgifter vi behandlar om dig är namn, adress, e-postadress, mobilnummer, köphistorik, produktval, sök- och användarbeteende på vår webbplats, kundnummer, ordernummer, ip-adress samt din kommunikation med oss.

Vilken laglig grund finns för behandlingen av dina personuppgifter?

  • Vi använder dina personuppgifter för att hantera ditt köp i vår webbutik, detta inkluderar att behandla dina beställningar, returer samt reklamationer.

         Laglig grund för denna behandling: avtal

  • Vi använder dina personuppgifter för att skicka dig meddelanden om leveransstatus eller i händelse av problem med leveransen av dina artiklar.

           Laglig grund för denna behandling: avtal

  • Vi använder dina personuppgifter för att hantera dina betalningar.

           Laglig grund för denna behandling: avtal

  • Vi vill erbjuda dig olika betalningsalternativ och kommer att göra en analys av vilka betalningsalternativ som finns tillgängliga för dig liksom din betalningshistorik och kreditkontroller.

           Laglig grund för denna behandling: avtal

  • Vi använder dina personuppgifter för att hantera förfrågningar från dig via vår via e-post och telefon.

           Laglig grund för denna behandling: avtal

  • Vi använder dina personuppgifter för att hantera garantiärenden samt klagomål rörande produkter.

           Laglig grund för behandling: avtal

  • Vi använder dina personuppgifter för att identifiera dig och för att bekräfta att du innehar den lagstadgade minimiåldern för att genomföra köp i vår webbutik.

           Laglig grund för denna behandling: rättslig förpliktelse

  • Vi använder dina personuppgifter för att bekräfta din adress med externa partners, t.ex. Klarna.

           Laglig grund för denna behandling: avtal

  • Vi kan komma att använda dina personuppgifter för att skicka nyhetsbrev och erbjudanden till dig.

           Laglig grund för denna behandling: intresseavvägning

  • Vi kan komma att använda dina personuppgifter för att uppfylla kraven i lagar, domstolsutslag och myndighetsbeslut.

           Laglig grund för denna behandling: rättslig förpliktelse.

Hur länge sparar vi dina uppgifter?

Dina personuppgifter sparas aldrig längre än vad som är tillåtet enligt gällande lagstiftning.

För att fullgöra våra förpliktelser under och efter ditt köp av en produkt: två (2) år från ditt senaste köp. För bäddmadrasser gäller tio (10) år från köp.

För marknadsföring och kundtjänstkontakt som baseras på en intresseavvägning: tolv (12) månader från ditt senaste köp.

För bokföring: sju (7) år plus innevarande år enligt gällande lagstiftning.

För samtliga rättsliga förpliktelser sparas uppgifterna så länge detta krävs enligt gällande lagstiftning.

Varifrån hämtas personuppgifterna?

Vi samlar in personuppgifter direkt från dig när du genomför ett köp, kon­taktar oss m.m.

Är det frivilligt att lämna dina personuppgifter?

Dina personuppgifter krävs för att du ska kunna genomföra ett köp i vår webbutik.

Vem delar vi dina personuppgifter med?

Dina personuppgifter delar vi med företag som tillhandahåller betalningslösningar, leverans av dina produkter samt IT-relaterade tjänster, t.ex. lagring och underhåll. Tjänsteföretagen får bara behandla dina personuppgifter i enlighet med våra instruktioner och får inte användas för deras egna syften.

Dina rättigheter

Du har rätt att få information om vilka personuppgifter vi hanterar om dig, ett registerutdrag. Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Du har också rätt att kräva att vi korrigerar vår behandling av dina personuppgifter om du till exempel anser att de inte är korrekta. Om du inte tycker att vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen har du rätt att motsätta dig vår behandling. Det kan du göra både till oss och till tillsynsmyndigheten, Datainspektionen.

Åldersgräns
Du måste ha fyllt 18 år för att få handla hos oss.

Priser
Priserna anges i SEK inklusive moms. Gällande pris är det som finns angivet i prislistan den dag du gör din beställning. Priserna är styckpriser inklusive moms om inget annat anges. Vi levererar bara varor inom Sverige.

Frakt
För beställningar som understiger 1 500 kr tillkommer fraktkostnad. För leverans till ombud är kostnaden f.n. 66 kr. För leverans direkt till hemadressen eller företagets adress, är kostnaden från 200 kr, beronde på kolli storlek, kontakta oss för prisuppgift. Klicka i rutan Hemleverans om ni önskar detta alternativ.
Den totala summan inkl frakt visas innan beställningen bekräftas. Vi reserverar oss mot uppenbart felaktiga priser.
Vid beställning för 1500 kr eller mer skickar vi fraktfritt inom Sverige till närmaste postombud/ fraktombud.  
Leverans kan inte göras till box-adresser.
Vi skickar i dagsläget endast inom Sverige.
Förändring av order
Det går bra att förändra en order, utan kostnad annat än prisskillnad på vara och ev frakt. Notera att order som redan expedierats av självklara skäl ej kan ändras.

Avbeställning
Avbeställning är möjlig utan kostnad fram till den tidpunkt ordern effektuerats. Effektuering sker vanligtvis genom att faktura och frakthandlingar skapas. Avbeställning efter detta är ej möjlig. Som kund är du skyldig att mottaga försändelsen, om vi effektuerat din order. Avbeställning av icke lagervara vilken köpts in speciellt för kund är ej möjlig efter det att vi beställt samma vara från vår leverantör. För att avbeställa en order ska kunden kontakta oss via e-post info@varkbutiken.se och uppge sitt orderid. En avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse mottagits från oss.

Betalningsvillkor
Vi erbjuder betalning med Klarna eller Payson. 
 
Klarna 
Klarna gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst.

En finess med Klarna är att de skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Välj mellan olika betalningsmetoder t.ex  faktura, delbetalning, kort, banköverföring eller annan direktbetalning. Allt är lika säkert. 

Payson 
Säker kortbetalning direkt med ditt Visa- eller Mastercardkort. För Paysonbetalning, välj Kassa och därefter Övriga betalsätt. Fyll i uppgifter och välj Payson. 

Företagsbeställning
Som företagskund kan man betala med Klarna eller Payson.
 
Klarna - välj mellan faktura 30 dagar eller kortbetalning. Om leveransadressen avviker från fakturaadressen; bara klicka på "Lämna meddelande" och fyll i era uppgifter.

Betalning med Payson - välj Övriga Betalsätt i Kassa och fyll i uppgifter och välj mellan olika betalningsalternativ


Leveranstid
Leveranstiden är normalt 1-5 vardagar. För större paket kan det ta något längre tid, normalt mellan 6-10 dagar.

Leveransätt
Leverans sker med PostNord, Schenker eller DHL. Välj mellan Leverans till ombud eller Hemleverans.
Om paketet är litet sker leverans direkt till din brevlåda, i annat fall till utlämningsställe för PostNord, Schenker Privpak serviceställe eller DHL Servicepoint. Du får sms-avisering eller avisering till din e-postadress när din beställning kommit till utlämningsstället.
Om du väljer Hemleverans får du din vara levererad direkt till din adress (ej box-adress). Du får sms-avisering av fraktbolaget. 

Leverans till annan mottagares adress
Om du vill att leverans skall ske till annan mottagares adress, anger du leveransadressen i meddelandefältet när du gör din beställning.

Transport
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från oss till kunden, är vi ansvariga. Om varan skadas eller kommer bort vid ev. retur, är kunden ansvarig. Om kunden vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, skall kunden omedelbart anmäla detta till Posten eller servicestället. Om dessa ej åtager sig skadeansvaret, skall du kontaka oss.

Ej uthämtade/utlösta paket
Vi debiterar 200 kr oavsett köpsumma för att täcka våra hanteringskostnader/frakt för ej uthämtade/utlösta paket. Betalning ska ske inom fjorton (14) dagar räknat från fakturadatum.

Ångerrätt
Mottagaren har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar. Varan ska vara oanvänd (får ej tvättas) och returneras i oskadad originalförpackning med eventuella originalhandlingar inom 14 dagar. Ångerrätten gäller inte för varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl t.ex sovkuddar. 
Undvik att klistra fraktetiketter eller skriva på direkt på originalförpackningen. Kontakta oss via e-post på info@varkbutiken.se för att få ett returnummer, innan du returnerar ditt paket. Uppge då orderID, ev fakturanummer och vilken vara det gäller. Vid retur står kunden själv för returfrakten. Vi meddelar dig när returen inspekterats och godkänts/icke godkänts. Vi löser inte ut försändelser som återsänds mot postförskott eller inte är fullt frankerade.
Använda varor eller varor som returnerats i skadad eller utebliven förpackning skickas tillbaka utan åtgärd. 
Returer skickas till följande adress: 
Värkbutiken.se (Mari Karlsson)
Fågelvägen 8
247 63 VEBERÖD
 
Reklamation/ garanti

Alla våra produkter omfattas av 12 månaders garanti innefattande tillverkningsfel eller materialfel, undantaget är förbrukningsprodukter såsom t.ex liniment mm.
Garantin gäller från inköpsdatum och omfattas inte av slitage orsakat av högfrekvent användning som sliter på material och komponenter eller på produkter där det framgår att de inte är för dagligt bruk, t.ex McKenzie airback.

Du som kund har självklart alltid rätt att reklamera en produkt om produktegenskaperna avviker från våra uppgifter men kan inte reklamera en vara som inte ger ett smärtfritt läge eller om varan inte tar bort dina besvär.
För att kunna reklamera ett fel måste du göra detta inom skälig tid från det att du upptäckt felet.
Du måste även kunna styrka ditt köp vid en reklamation, vi rekommenderar bifogande av kvitto eller följesedel som du fick i samband med ditt köp.

Vid reklamationsärende ber vi dig vänligen kontakta oss på info@varkbutiken.se 
Värkbutiken.se bekostar alltid alla fraktkostnader vid giltigt reklamationsärende, kontakta oss info@varkbutiken.se så ombesörjer vi returfrakten. 

För bäddmadrasser gäller 10 års garanti!
Det är 10 års garanti på Ergotemps madrasser. 
Garantin gäller för fysiska fel eller förändringar i Ergotemp materialets fysikaliska egenskaper som förorsakar en synlig nedsjunkning på mer än 2 cm. Garantin omfattar inte en normalt ökad mjukhet eller en minskning av den trögelastiska känslan i Ergotempmaterialet, vilket inte påverkar produkternas tryckavlastande egenskaper. Garantin gäller ej för överdrag. Garantin förutsätter även att produkterna ej utsatts för fysisk åverkan eller onaturlig värme, kyla, UV-ljus eller väta. 

Vid godkänd reklamation gäller följande för madrasser:
0-5 år Ny madrass utan kostnad 
5-7 år 50% rabatt vid köp av ny madrass. 
(Gäller även för normalt åldrande)  
8-10 år 30% rabatt vid köp av ny madrass


Returer
Vi förbehåller oss rätten att ersätta defekt vara med likvärdig i fall identisk vara ej finnes tillgänglig vid tillfället för åtgärd av returnerad vara.

Information
Vi reserverar oss för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i vårt sortiment förekommande artiklar. All bildinformation på våra sidor skall ses som illustrationer, och vi kan ej heller garantera att bild återger varans exakta utseende och beskaffenhet.

Tvist
Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan två eller flera företag avgöres som regel i domstol.

Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Övrigt
Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser och villkor utan varsel. Det är viktigt att du tar del av våra aktuella villkor innan du gör en beställning. Det är villkoren och priserna vid beställningstillfället som gäller. Vi reserverar oss för uppenbart felaktiga uppgifter och slutförsäljning.

Företagsinformation
Värkbutiken.se (Mari Karlsson, enskild firma)
Fågelvägen 8, 247 63 Veberöd
E-post: info@varkbutiken.se 
Organisationsnr: 660217-3988.
Företaget innehar F-skattsedel

Fysisk butik
Varorna kan även köpas i fysisk butik på Rygg- och Idrottscentrum i Eslöv.

Välkommen att besöka oss på:
Rygg- och Idrottscentrum
Vasagatan 2C
241 38 Eslöv

Telefon: 0413-55 50 25

Öppettider: Mån-Ons 08.00-17.00, Tors 09.00-18.00, Fre 08.00-12.30
Med reservation för ev. ändringar under semesterperioder.